Čo je to multiplayer
z Wikipédie, otvorenej encyklopédie
Multiplayer (Multihráč alebo Hra viacerých hráčov) je herní termín prevzatý z angličtiny označujúcí programovú možnosť počítačové hry alebo videohry hrať hru v rovnakom čase s niekolkými hráčmi naraz.
Opakom multiplayeru je singleplayer.
Existujú rôzne druhy multiplayerových hier.
- Hry, které mají klasickou single-playerovou část (kampaně, jednoho hráče, příběhová část), a multiplayer je dodán jako možnost navíc. Sem patří zejména strategie jako Age of Empires nebo Warcraft. Můžeme sem zařadit i různé akční hry jako Doom, Half-Life nebo Call of Duty.
- Hry, které jsou tvořeny primárně pro hraní přes internet nebo lokální síť (LAN - propojení více počítačů v místnosti). Přesto je lze hrát i na jednom počítači bez připojení k jakékoliv síti. Sem patří například Unreal Tournament, Battlefield nebo Star Wars: Battlefront. Mezi méně známé patří i Trackmania Nations Forever.
- Hry, hratelné pouze přes internet nebo LAN. Nedají se spustit v single-playerovém módu. Hraje se většinou na serverech o stovkách nebo tisících hráčů (záleží na hře a síti kolik “skousne“, nejčastěji mezi 20 až 40 hráči). Patří sem především tzv. MMORPG (Massive multiplayer online role playing game), jako je World of Warcraft, Lineage, Ragnarok Online, Star Wars: Galaxies a další.
- Hry, které se dají hrát na jednom počítači, tzv. splitscreen.
Herné servery a siete
- Akční hry jako Doom nebo Half-Life se hrají na tzv. dedikovaných serverech. Tento server je určen pro koordinaci pohybu a chování hráčů. Stará se o mapu, na níž se zrovna hraje, případně ji po skončení hry (ať už z důvodu vypršení časového limitu nebo dosažení určitého počtu fragů) vymění za jinou (v něktrých hrách lze změnu mapy vyvolat hlasováním hráčů).
- Strategické hry oproti hrám akčním nabízejí hraní přes tzv. herní sítě. Největší z nich je Battle.net, ale existují i další sítě jako GameSpy, Westwood Online, WormNet, BlueByte Game Channel. Herní sítě jsou založeny na peer to peer architektuře. Klient se nejdříve připojí k serveru a zde do herní místnosti, kde může chatovat s ostatními hráči. Odtud také může zakládat hry, popřípadě listovat seznamem již založených her a připojovat se k nim. Zde funkce serveru obvykle končí - jsou-li klienti propojeni, všechna další data (o pozici hráčů a jejich jednotek, chat ve hře) se rozesílají přímo mezi nimi.